Groente koken

Groente koken

Tips voor het koken van groenten

Groente koken is voor het maken van talloze gerechten een benodigde bezigheid. Maar helaas zien we dat veel mensen het koken van groenten eigenlijk niet helemaal goed doen. Qua smaak, textuur en het behoud van vitamines wordt er daardoor niet het maximale uit je groenten gehaald. Zonde natuurlijk! Hieronder lees je daarom enkele tips om het koken van groenten te optimaliseren.

Groente koken

Grote stukken

Wanneer je zelf je groenten snijdt, is het aan te raden om deze in niet té kleine stukjes te snijden. Kleine stukjes groenten koken immers al heel snel te lang. Dit leidt tot een verlies van smaak en vitaminen. Bovendien hebben grovere stukken groenten een fijnere textuur tijdens het eten, al is dit iets waarover de smaken zouden kunnen verschillen.

Let op de kooktijd

Vaak worden verschillende groenten tegelijk in dezelfde pan gegooid, waarna ze een zelfde kooktijd zullen ondergaan. Dit is niet de ideale manier. De ene soort heeft namelijk veel meer of juist minder tijd nodig om door te koken dan de andere soort. Kijk dus per groente goed op de verpakking of lees op internet of in een kookboek wat de ideale kooktijd is per groente. Gooi vervolgens de groenten met een beperkte kooktijd ook daadwerkelijk later in de kookpan. Dit alles omdat een te lange kooktijd zoals bekend leidt tot een verlies aan vitaminen en smaak.

Groente koken

Beperk gebruik van water

Wanneer je groenten gaat koken, kun je in het achterhoofd houden dat je deze meestal niet totaal onder water hoeft te zetten in de pan. Een klein laagje water is voor veel soorten groenten al voldoende. Een overschot aan water is niet per se een groot probleem, maar het kan wel smaakverlies in de hand werken. Bovendien kost het bij grote hoeveelheden water meer tijd (en elektriciteit of gas) om het aan de kook te brengen.