Gezonde smoothie

Stappenplan gezonde smoothie maken

Smoothies zijn tegenwoordig helemaal hot. Het is een bijzonder makkelijke en lekkere manier om extra groente en fruit binnen te krijgen. Let wel dat je smoothies niet als vervanging van je groente en fruit gebruikt, maar als aanvulling. Het is namelijk ook heel belangrijk om groente en fruit in zijn geheel te eten. Ben je nog op zoek naar een groenteboer in Dronten voor jouw ingrediënten? Shop dan bij Thuisfruit.nl

Zo maak jij jouw gezonde smoothie

Een smoothie maken is helemaal niet moeilijk. Het enige wat je nodig hebt is een blender en ingrediënten. Hieronder vind je hét stappenplan en inspiratie voor een lekkere en gezonde smoothie. 

Stap 1: Kies je vloeistof

Er zijn diverse soorten vloeistoffen die je aan een smoothie kunt toevoegen om ervoor te zorgen dat alle ingrediënten goed mengen. Daarnaast heb je ook kans dat de smoothie te dik wordt als je geen vloeistof toevoegt. Vloeistoffen die geschikt zijn: water, kokoswater, melk, yoghurt, sojamelk, koude groene thee, amandelmelk of een vruchtensap.

Stap 2: Kies je fruit

Een smoothie is het lekkerst als er in ieder geval één stuk ‘romig’ fruit in zit. Denk bijvoorbeeld aan banaan, mango, appel, peer. kiwi of perzik. De wat meer waterige fruitsoorten zoals druiven, meloen, etc. kun je eventueel nog extra toevoegen. 

Stap 3: Groente toevoegen

Door groente aan je smoothie toe te voegen, maak je deze extra gezond en lekker. Bladgroenten zijn uitermate geschikt, denk aan: spinazie, boerenkool of andijvie. Ook avocado is vanwege de gezonde vetten een goede toevoeging aan je smoothie. De textuur maakt je smoothie ook nog eens extra romig! De beste verhouding is ongeveer 60% fruit en 40% groenten. 

Stap 4: Mixen maar!

Doe alle groente en fruit in een blender en meng het geheel ongeveer 30 tot 60 seconden op een hoog toerental. Uiteraard kun je de smoothie ook prima mixen met een staafmixer. Zorg ervoor dat je een smoothie nooit langer dan 60 seconden mixt, want dan verliest het waardevolle voedingsstoffen en dat wil je niet! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *